Sortebakkeskolen

Sortebakkeskolen

Ombygning, tilbygning og ventilationsprojektering

Stokvad Rådgivende Ingeniører har i en længere årrække været tæt tilknyttet Sortebakkeskolen i Nørager. Som rådgiver har vi varetaget projektering, byggeledelse og fagtilsyn i forbindelse med en række større og mindre projekter, der tilsammen har bidraget til at udvikle og modernisere skolens faciliteter.

Det seneste projekt omhandlede etablering af et nyt ventilationsanlæg. Baggrunden var Arbejdstilsynets krav om en maksimal CO₂-koncentration på 1.000 ppm i klasselokalerne. For at sikre et sundt og læringsfremmende indeklima blev der etableret et centralt ventilationsaggregat placeret i tagrummet i sin egen brandcelle i henhold til DS428, 4. udgave.

Ventilationsanlægget er projekteret med VAV-spjæld, der reguleres via kombinerede CO₂- og temperaturfølere placeret i de enkelte klasselokaler. Denne løsning sikrer både energieffektiv drift og et stabilt indeklima, hvilket er afgørende for undervisningsmiljøet. Projekteringen tog udgangspunkt i både bygherres ønsker og de nyeste krav og anbefalinger i gældende anvisninger og litteratur.

Omfattende erfaring på Sortebakkeskolen

Sortebakkeskolen har gennem årene været igennem flere etaper af ombygninger og udvidelser, hvor Stokvad har været ansvarlig rådgiver:

  • Etablering af ventilationsanlæg (2013): Skolens nyeste tiltag for at forbedre luftkvaliteten og sikre et godt læringsmiljø.
  • Indretning af hjemkundskab (2006-2008): Opdatering af faglokaler, så de lever op til nutidens krav for undervisning i madkundskab.
  • Ombygning af gymnastiksal til ny administrationsafdeling samt blok C til ny klassefløj (2005): En omfattende ændring, der både gav bedre administrative rammer og nye undervisningslokaler.
  • Ombygning af fysik- og natur/tekniklokaler (2004): Projektering af moderne faglokaler med særligt fokus på funktion og sikkerhed.
  • Undersøgelse af indeklimaforhold (2004): Teknisk gennemgang og vurdering, der dannede grundlag for senere forbedringer.
  • Ombygning og tilbygning Etape 2 (2001-2002): Udvidelse af skolens arealer i takt med stigende behov.
  • Ombygning og tilbygning af klassefløj, SFO mv., Etape 1 (1999-2000): Første større etape i skolens moderniseringsplan.

Fokus på funktion, tidsplan og kvalitet

Ved samtlige projekter har der været stor opmærksomhed på, at de nye løsninger blev tilpasset skolens daglige drift. Ombygninger og tilbygninger er blevet gennemført, mens undervisningen fortsatte, hvilket krævede omhyggelig planlægning og tæt dialog med bygherre og brugere.

For Stokvad har det været en prioritet at sikre overholdelse af tidsplaner og budgetter, samtidig med at kvaliteten i projektering og udførelse blev fastholdt. Den tætte dialog med skolens ledelse har været med til at sikre, at indretningen af især faglokalerne blev udformet efter bygherres ønsker og behov.

Rådgivende ingeniørarbejde i praksis

Stokvads rolle på Sortebakkeskolen har omfattet en bred vifte af ingeniørfaglige ydelser:

  • Konstruktion: Projektering af de bærende løsninger til både nybyggeri og ombygning.
  • VVS-installationer: Moderne løsninger med fokus på driftssikkerhed og komfort.
  • Ventilation og indeklima: Særligt fokus på at skabe et sundt læringsmiljø gennem effektiv ventilation.
  • El-installationer: Tilpasninger og nye installationer i forbindelse med både undervisningslokaler og administration.
  • Byggeledelse: Planlægning og koordinering på byggepladsen med fokus på fremdrift og kvalitet.
  • Fagtilsyn: Kontrol og sikring af, at arbejdet blev udført i overensstemmelse med projektering og gældende normer.

En moderne skole med tidssvarende rammer

Sortebakkeskolen fremstår i dag som en moderne folkeskole med opdaterede undervisningsfaciliteter og forbedret indeklima. De løbende projekter har sikret, at både elever, lærere og det øvrige personale har fået bedre rammer for undervisning og daglig brug af skolen.

De mange projekter viser tydeligt værdien af en langsigtet helhedsplan kombineret med løbende tekniske forbedringer. Stokvad Rådgivende Ingeniører har gennem hele forløbet bidraget med tværfaglig rådgivning, der har givet skolen funktionelle og holdbare løsninger.